Mały Samorząd Uczniowski

Mały

Samorząd Uczniowski

 

 

„Być człowiekiem znaczy posiadać kryształową

moralność, nieograniczoną tolerancyjność,

do pasji posuniętą pracowitość, dążyć do ciągłego

uzupełniania swego wykształcenia, pomagać innym.”

 

/Janusz Korczak/

 

Wstęp

 

Samorząd Uczniowski jest jedną z organizacji, która w istotny sposób wpływa na życie szkoły.

Rozwijanie samorządności wśród uczniów klas I-III powinno zajmować ważne miejsce. Poprzez jej tworzenie rozwijamy postawę, wiedzę i umiejętności pozwalające kierować życiem ludzi w sposób demokratyczny. Uczymy odpowiedzialności za rozwój wspólnoty, aktywności, pozwalającej świadomie kształtować otoczenie, a także umiejętności współpracy i szukania porozumienia w zespole, szacunku dla odmienności przekonań, otwartości, pozyskiwania sojuszników działań.

Uświadamiamy dzieciom, iż nie jesteśmy sami, funkcjonujemy w społeczności- klasy, szkoły, wsi, gminy, powiatu…

Ten rodzaj działalności dzieci stanowi istotny element modelowania współczesnej szkoły. Dlatego właśnie już od najmłodszych lat przygotowujemy uczniów do aktywnego i twórczego uczestnictwa w życiu.

 

  

Plan pracy Małego Samorządu Uczniowskiego

 

Cel główny:

·  Rozwijanie samorządności wśród uczniów klas I-III.

 

Cele szczegółowe:

·  Kształtowanie umiejętności zespołowego współdziałania uczniów w młodszym wieku szkolnym.

·  Stwarzanie warunków do aktywności, samooceny i samokontroli od pierwszych lat nauki szkolnej.

·  Wczesne przygotowanie uczniów szkoły do udziału w pracach Samorządu Uczniowskiego.

·  Podejmowanie inicjatyw zmierzających do podniesienia jakości pracy szkoły.

·  Uczenie samorządności na terenie szkoły i poza nią.

·  Wdrażanie do odpowiedzialności moralnej, poszanowania odrębności przekonań, tolerancji.

·  Zagwarantowanie uczniom przestrzegania praw ucznia wynikających ze Statutu Szkoły oraz innych aktów prawnych ( Konwencja Praw Dziecka).

·  Kształcenie modelu ucznia aktywnego, umiejętnie współpracującego w zespole.

·  Realizowanie zadań związanych z edukacją społeczną, regionalną, zdrowotną i ekologiczną.

·  Kultywowanie wypracowanych tradycji i obrzędów

 

 

Założenia :

·  Pobudzanie i aktywizowanie różnych form aktywności uczniów na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły.

·  Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów.

·  Wprowadzenie dziecka w świat wartości uniwersalnych, takich jak: dobro, prawda, piękno.

·  Zachęcanie i angażowanie uczniów do wykonywania prac na

rzecz klasy, szkoły, środowiska.

·  Dbanie o ład i porządek w szkole i poza nią.

·  Współudział w organizacji imprez szkolnych i międzyszkolnych.

·  Prowadzenie tablicy informacyjnej Małego Samorządu Uczniowskiego.

·  Zamieszczanie informacji na szkolnej stronie internetowej.

·  Organizacja i udział w akcjach charytatywnych.

·  Organizacja konkursów.

 

 

Formy realizacji:

·  Przygotowanie imprez i uroczystości szkolnych.

·  Współpraca z użytkownikami szkolnej strony internetowej.

·  Bieżąca aktualizacja tablicy informacyjnej.

·  Zapoznanie uczniów z Konwencją Praw Dziecka.

·  Organizowanie akcji charytatywnych.

·  Przygotowanie uroczystości.

·  Zorganizowanie i przeprowadzenie konkursów dla uczniów klas I-III.